01
OKT
2012

Nieuwe stap in de bescherming van de telecomklant

tag :
comment : Off


“Met versterkte rechten, meer vrijheid en de mogelijkheid om sneller en eenvoudiger van operator te veranderen, kan de consument de telecommarkt tot meer concurrentie dwingen en meer druk op de prijzen zetten”, zegt minister van Economie en Consumenten Johan Vande Lanotte.

Vanaf vandaag, 1 oktober 2012, zal wie zijn telefoon-, gsm-, internet- of televisieabonnement opzegt, geen verbrekingsvergoeding meer moeten betalen. Tenzij je dat in de eerste zes maanden van je contract doet, dan betaal je wel, maar niet meer dan het resterend abonnementsgeld voor die periode. Eerder werd onder andere al bepaald dat:

  • contracten niet langer kunnen worden verlengd per telefoon, maar enkel via een schriftelijk contract met de klant;
  • bij iedere tariefverhoging van zijn operator zal de consument, ook wanneer het gaat om loutere indexaanpassingen, zonder kosten kunnen opstappen.
  • krijgt de consument bij het sluiten van een telecomcontract ook een bepaald toestel, bijvoorbeeld een gsm of I-pad, dan moet de operator een afschrijvingstabel met maximale duurtijd van 2 jaar bij het contract voegen. Als de klant dit contract voor het verlopen van de afschrijving stopzet, moet hij enkel nog de restwaarde van dit toestel vergoeden.

Met het afschaffen van de verbrekingsvergoeding wordt opnieuw een stap gezet in de bescherming van de telecomklant.

Bron: http://www.samenaanhetwerk.be/article/135/nieuwe-stap-in-de-bescherming-van-de-telecomklant/