13
SEP
2012

GSM-operatoren informeren klanten foutief

Minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (SP.A) heeft een onderzoek bevolen naar de gsm-operatoren in ons land. Hij heeft aanwijzingen dat sommigen hun klanten bewust foutief informeren over de nieuwe telecomwet. Die gaat in op 1 oktober en regelt een kosteloze contractverbreking.

 

Vande Lanotte heeft ondertussen het BIPT op de zaak gezet, de Belgische regulator voor de Postdiensten en de Telecommunicatie. Het BIPT kan de gsm-operatoren desnoods boetes opleggen als ze de nieuwe telecomwet niet naleven of hun klanten er onvoldoende over inlichten.

 

Aanleiding voor het optreden van Vande Lanotte is de reeks telefoontjes en klachten die toekwam op zijn kabinet. Daaruit blijkt dat sommige gsm-operatoren hun klanten op het verkeerde been zetten over de nieuwe telecomwet die op 1 oktober in voege treedt. ‘De nieuwe telecomwet bepaalt onder andere dat consumenten voortaan kosteloos hun contract kunnen verbreken na een periode van 6 maanden’, zo klinkt het op het kabinet Vande Lanotte.

 

‘Ondertussen zijn we op de hoogte gebracht dat sommige operatoren hun klanten vertellen dat deze regeling enkel geldt voor contracten die na 1 oktober zijn afgesloten. Dat klopt niet. De kosteloze verbrekingsvergoeding geldt vanaf 1 oktober ook voor al lopende contracten, ongeacht of die van bepaalde of onbepaalde duur zijn.’

 

Andere klanten kregen te horen dat hun contract pas na een jaar opzegbaar was, in plaats van na 6 maanden. ‘En blijkbaar doen sommige operatoren alsof hun neus bloedt en zwijgen ze tegenover hun klanten in alle talen over het bestaan van de nieuwe telecomwet.’

 

Er is ook een klacht van een bedrijf. ‘De nieuwe telecomwet geldt ook voor bedrijven die een contract hebben lopen voor minder dan 5 oproepnummers. Maar de betrokken operator vertelde het bedrijf dat de nieuwe telecomwet enkel van toepassing is op particulieren.’

 

Gsm-operator Proximus reageerde gisteren verbaasd op de aankondiging van een onderzoek. ‘Onze klantendienst is op de hoogte van de bepalingen van de nieuwe telecomwet en tal van onze abonnementsformules zijn er ondertussen ook aan aangepast’, zegt woordvoerder Jan Margot. Ook Mobistar reageert verwonderd. ‘In april al hebben wij al onze formules transparanter gemaakt en aangepast aan de nieuwe wet’, zegt woordvoerster Patti Verdoodt.

 

In het verleden legde het BIPT al eens 250.000 euro boete op aan Telenet omdat zijn abonnees ‘niet naar behoren individueel werden geïnformeerd over de mogelijkheid om zonder boete hun contract op te zeggen’.

Bron: http://www.samenaanhetwerk.be/article/126/gsm-operatoren-informeren-klanten-foutief/